Na een jaar corona maakt de onderwijssector de balans op. Het was een plotselinge overgang naar online onderwijs. De ene week stond je in een klaslokaal, de volgende week voor een beeldscherm les te geven. Online lesactiviteiten zijn in sommige gevallen succesvol geweest en in andere gevallen stukken minder. Hoe komt dat? Belangrijk is de mate waarin de tijd is gevonden om goed over het onderwijsontwerp na te denken en de studenten en hun leerproces goed te begrijpen. Dit zijn belangrijke aspecten van succes. Docenten de ruimte en de juiste middelen geven is essentieel in het ontwerpproces.
Op veel plekken in het onderwijs wil men naar een onderwijsconcept met goede mix tussen activiteiten online en in de klas, ook wel blended learning genoemd. Deze nieuwe insteek vergt een andere aanpak dan volledig klassikaal onderwijs en roept nieuwe vragen op. Hoe zet ik dan mijn studenten in deze mix het beste tot leren aan? Hoe kan ik ze ook online laten voelen dat hun inzet uitmaakt? Hoe zet ik de momenten dat ik mijn studenten zie het beste in? Ik help onderwijsteams en docenten graag bij de stap naar een degelijke, succesvolle, goed doordachte vorm van blended learning!
Blended & online onderwijs vraagt nieuwe skills van jou als docent. Wat werkt in een klaslokaal, is niet altijd effectief door een beeldscherm heen. Hoe zorg je dat ook online je studenten aan de slag gaan en blijven? Hoe sluit je aan bij hun leerproces? Dit heeft alles te maken met de keuzes die jij maakt!